Q'er op locatie

Qconcepts goes Caribbean – Bonaire

2 min lezen

Redactie

Redactie  -  donderdag 10 februari 2022

Onlangs was Team Arnhem op klantbezoek bij Mental Health Caribbean op Bonaire. Een bijzondere ervaring! In dit artikel beschrijft Micha de ervaringen van het team.

Begin 2020 zijn wij als Qconcepts aangesteld als accountant van Mental Health Caribbean (MHC). MHC biedt zorg en behandeling aan mensen met psychische en psychiatrische problematiek met de ambitie de kwaliteit van het leven van de inwoners van Caribisch Nederland (Bonaire, Saba en Sint Eustatius) te verbeteren.

Voor ons een unieke cliënt, zowel vanwege de locatie als vanwege het brede zorgaanbod van MHC. Zoals gezegd is MHC vanaf begin 2020 cliënt, dus net voor de uitbraak van het Covid-19 virus. De controlewerkzaamheden zijn sinds die tijd op afstand uitgevoerd, danwel vanuit Nederland. De financiële administratie wordt namelijk in Nederland gevoerd. Een bezoek ter plaatse heeft derhalve nog niet plaats kunnen vinden, maar in december 2021 is het er dan toch eindelijk van gekomen en heeft het controleteam dat bestaat uit Renate Slotboom, Valerie Hoogeland en Micha van Arkel de reis gemaakt naar Bonaire. Een klantbezoek om nooit meer te vergeten!

8

De wereld achter de cijfers

Zoals gezegd waren de controlewerkzaamheden tot op heden uitsluitend op afstand danwel vanuit Nederland uitgevoerd. Teams is hier optimaal benut zullen we maar zeggen. Maar voor het begrip alsmede het verkrijgen van (nog) meer kennis van de wereld achter de cijfers hebben we met directeur Erik Jansen een werkbezoek gepland naar Bonaire.

Samen met Erik en de eilandmanagers hebben we een programma in elkaar gedraaid dat onder andere bestond uit het bezoeken van de verschillende locaties op Bonaire en kennismaking met de eilandmanagers en de betrokken medewerkers en kennismaking met de subsidieverstrekker en belangrijkste stakeholder zijnde de Programmadirectie Zorg en Jeugd Caribisch Nederland. Daarnaast zijn de nodige “waarnemingen ter plaatse” uitgevoerd.

De medewerkers van MHC hebben gezorgd voor een hartelijke ontvangst en waren uitermate behulpzaam in het vertellen over de activiteiten van MHC en hun eigen werkzaamheden. Hierdoor hebben wij een veel beter beeld kunnen krijgen van wat MHC nu feitelijk doet en hoe de subsidie besteed wordt. Dat is toch wat anders dan vanuit digitale documenten, foto’s en cliëntdossiers. Wat ons hierbij opviel was de enorme betrokkenheid van de medewerkers bij het welzijn van de cliënten, En dat sluit volledig aan met de kernwaarden van MHC: cliënt (systeem) centraal en ambulant, waarin maatwerk wordt toegepast op een creatieve, passievolle en doorzettingsgerichte manier. De kernwaarden zijn goed doorgewerkt in de organisatie!

Daarnaast hebben we ook gezien dat niet alleen de problematiek op Bonaire anders is dan in Nederland. Ook het zorgaanbod van MHC is vele malen breder dan van een gemiddelde Nederlandse (GGZ) zorginstelling, maar de financiering van de activiteiten is veel eenvoudiger, namelijk één lumpsumsubsidie. Over de hoogte en de besteding worden aan de voorkant afspraken gemaakt en aan de achterkant wordt daarover verantwoording afgelegd. Gezien het brede zorgaanbod van MHC, zou de organisatie in Nederland met 4-5 financieringsstromen te maken hebben.

Een klantbezoek om niet snel te vergeten

Door ons bezoek hebben we veel meer inzicht verkregen in de activiteiten van MHC en (een deel van) de betrokken medewerkers leren kennen. Dus ook al zit de cliënt aan de andere kant van de wereld, wij staan dichtbij de cliënt! Iets wat we bij de Nederlandse cliënten gewend zijn om te doen, maar dus ook voor buitenlandse cliënten ten uitvoer brengen.

Naast de werkzaamheden die we hebben uitgevoerd voor onze controle bestond er ook voldoende ruimte om het eiland te ontdekken en te genieten van het heerlijke weer. Het nuttige met het aangename verenigen. En met een temperatuur van 30 graden in december, een kerstboom op het strand en een koud biertje met een limoentje is het al heel erg snel aangenaam. Kortom: een klantbezoek om niet snel te vergeten!

 

Heeft dit artikel je interesse gewekt?
Kom dan eens koffie drinken. Neem daarvoor contact op met Team Arnhem via koffie@qconcepts.nl of 06 13 84 10 10.
Redactie
Redactie

Bij Qconcepts vinden we het belangrijk om onze kennis te delen. Daarom schrijven onze Q'ers regelmatig een blog over de sector waarin zij actief zijn of actuele wet- en regelgeving.

Mail Redactie