Toekomst

In gesprek over werkgeluk in de accountancy

2 min lezen

Martijn Boelhouwers

Martijn Boelhouwers  -  donderdag 7 april 2022

Ieder kwartaal vragen we bij Q onze mensen concreet en laagdrempelig naar de mate waarin ze blij zijn op het werk. Deze Q Happiness Barometer is anoniem en daardoor een goede aanvulling op de gesprekken die onze mensen voeren met hun mentor en team. De tool geeft ons veel inzicht in de mate van werkdruk en werkgeluk die worden ervaren. Als het nodig blijkt, ondernemen we actie om te zorgen dat collega’s meer happy worden. Dat is goed voor hen én goed voor de organisatie.

Kleine teams, meer interactie

De barometer is ‘maar’ een getal. Het is bedoeld om in gesprek te komen met je mentor en team en even los te komen van de dagdagelijkse inhoud op dossiers en klanten. Om de interactie tussen medewerkers te stimuleren werken wij in kleine teams van maximaal 15 – 20 mensen.

Zo geven wij mensen de veiligheid om zich uit te spreken en zichzelf en/of het team daarmee te ontwikkelen. Dat noemen wij positief leiderschap. Ook stimuleert een klein en hecht team om complimenten te geven. Ze zien namelijk goed van elkaar wat er gebeurt.

Het uitspreken van waardering voor het behalen van een teamresultaat of het behalen van een mijlpaal in de studie zal net wat makkelijker gaan dan in een grotere groep. Zo dragen we bij aan werkgeluk.

Financials over werkgeluk: een onderzoek

Werkgeluk is een bepalende factor voor het behoud van medewerkers. Dat wordt in menig managementartikel beschreven en blijkt ook uit een onderzoek dat wij onlangs hielden onder circa 100 audit professionals en financieel adviseurs werkzaam binnen de accountancy.

Laten we beginnen met een interessant cijfer: ruim de helft van de financials voelt niet de behoefte om momenteel van baan te veranderen (66%). Zij voelen zich gelukkig in hun huidige baan. ‘Geluk’ wordt volgens hen met name bepaald door menselijke factoren: de mensen met wie je samenwerkt, sfeer, ontwikkelen en je gewaardeerd voelen.

Hoewel de menskant met stip op 1 staat, geven de deelnemers aan dat ook de gevoelsbeleving, arbeidsvoorwaarden en ontwikkeling belangrijke factoren binnen werkgeluk zijn. Met dat laatste punt zit het binnen onze sector wel goed: deelnemers geven aan dat er volop mogelijkheden zijn om zichzelf te blijven ontwikkelen. Die ontwikkeling – vakinhoudelijk én op het gebied van vaardigheden – zorgt ervoor dat ze een interessante loopbaan houden en zichzelf gelukkig voelen op het werk.

Ook aan de slag met een Happiness Barometer?

De methodiek is vrij simpel.

  • Stel een handjevol vragen op – bijvoorbeeld over planning, werkdruk en overall happiness - en hanteer daarbij een rating op een schaal van 0 tot en met 10.
  • Laat je medewerkers de vragenlijst anoniem invullen.
  • Bereken per vraag en overkoepelend thema een gemiddelde per team. 
  • Vergelijk dit met de doelstellingen die het team heeft.
  • De teamleider gaat op basis van de uitkomsten aan de slag met zijn team om complimenten over te brengen of te identificeren waar het verbeterpotentieel ligt.
Meer weten?

We vinden het belangrijk dat we professionals met veel energie en werkplezier voor het vak behouden. De Happiness Barometer is een van de tools die we hiervoor inzetten. Ook werken we met een medewerkerstevredenheidsonderzoek en de Cultuurmeter. We inspireren graag andere accountantskantoren om ook aan de slag te gaan met werkgeluk. Wil je hierover sparren? Stuur me dan een bericht via martijn.boelhouwers@qconcepts.nl.

Wil je meer weten over het onderzoek? Neem dan contact op met Clemens van der Werf via clemens.van.der.werf@qconcepts.nl

Martijn Boelhouwers
Martijn Boelhouwers

Martijn Boelhouwers is partner bij Qconcepts. Hij begon 20 jaar geleden als accountant en vindt het vak nog steeds mateloos interessant. Zowel inhoudelijk als de ontwikkeling aan de mensen-kant.

Mail Martijn